donderdag 10 juni 2010

Ding 21 en 22

Ding 21

In het verleden heb ik mij wel eens gestort op de aquabrowser in verband met Biebsearch dus ik ben er een beetje mee bekend. Er is altijd veel kritiek op de woordenwolk en ik kan mij daar wel in vinden. Inderdaad, je komt snel op allerlei andere onderwerpen en je kan de draad snel kwijt raken (ook wel herkenbaar met deze 23 dingen cursus). Aan de andere kant; je bent er zelf bij en als je weet wat je wilt hoef je niet te kijken bij alle andere onderwerpen en het kan je ook op ideeen brengen waar je aanvankelijk nog niet aan gedacht hebt.

Verder gekeken naar My Discoveries van Amsterdam en hier ben ik wel enthousiast over. De lijsten, recencies die je kan maken lijkt mij erg leuk en nuttig. World Cat vond ik daarentegen iets minder overzichtelijk maar daar is zo te zien wel weer meer mogelijk. Fijn dat je zelf kan bepalen wat je openbaar en besloten maakt.



Ding 22

Ik heb alle artikelen doorgenomen van ding 22 Bibliotheek 2.0. Natuurlijk ben ik al aangemeld bij Bibliotheek 2.0 zoals volgens mij iedereen die 23 dingen doet al gedaan heeft. Natuurlijk moet de bibliotheek zich verder ontwikkelen met 2.0 als we mee willen blijven doen. Je krijgt hierdoor meer contact met de klant. Klanten en personeel onderling kunnen informatie uitwisselen. Het is eenvoudig, snel en kan wereldwijd. Goed om bibliotheeksystemen samen te laten werken en om er ook open systemen van te maken. En om het voor de klant persoonlijker te laten maken door bijvoorbeeld mijnbibliotheek of My Discoveries.

1 opmerking:

  1. Zelf denk ik dat de aquabrowser heel goed werkt naar de standaard starre catalogus. Het ligt er namelijk net aan wat je wilt zoeken welke manier handig is.

    BeantwoordenVerwijderen